Archive for november, 2013

Myter om mavemuskler

nov
26

Der findes utallige myter, angående hvordan man får gode mavemuskler. I dette indlæg vil jeg gerne be/afkræfter et par af dem. Så lad os se på nogle myter om mavemuskler, og se om det er bullshit eller fact.

”Man kan få markerede mavemuskler af at lave mange gentagelser”
Dette er en af de myter, som man støder på meget ofte. Punktforbrænding eksisterer ikke, så man kan ikke blive markeret ét sted ved at træne dette på en bestemt måde. Kroppen tager energi fra maden og fedtdepoterne over hele kroppen, ikke kun fra de fedtdepoter som ligger i nærheden af de muskler, som man træner.  Mange gentagelser gør dig altså ikke mere markeret. Så stop med at lave en million mavebøjninger og start med at lave noget fornuftigt i stedet for.

”Man kan træne lower abs isoleret”
Rigtig mange tror at man kan træne de nederste mavemuksler isoleret ved at lave øvelser som fx hanging leg raises. Det er forkert. Selvom det måske føles sådan, er det ikke tilfældet. Man skal ikke basere sin træning på hvordan en øvelse føles, men derimod hvilket udbytte den giver. Pga. den vej muskelfibrene ligger i mavemusklerne, er det altså ikke muligt at isolere de nederste mavemuskler.

”At blive slået i maven er god mavetræning”
Bare fordi du har set det i en boksefilm, er det altså ikke en specielt effektiv mavetræning at flexe imens din træningsmakker slår dig i maven. Du føler dig sikkert hardcore, men faktum er at du ikke er det. Det er hardcore at træne fornuftigt, ikke at træne fjollet.

Så fik vi aflivet 3 myter om mavemuskler. Der er masser af myter, så der kommer nok endnu et indlæg omkring dette en gang i fremtiden. Måske vi finder en myte dér, som vi faktisk kan bekræfte. Det ville da være forfriskende. Tak fordi du læste med.

Spar penge på træningen

nov
22

Folk som træner, ved at det kan være en dyr hobby. Derfor vil jeg i dette indlæg give dig 3 links til hjemmesider, som kan hjælpe dig med at spare penge penge på træningen. Både på udstyr, mad og meget mere af det, som er vigtigt for fitnessudøvere. Så vil du gerne spare lidt penge i jagten på din six pack, så læs med her.

Traincheap.dk
Traincheap.dk er en blog, som handler om at finde de billigste priser på en række produkter, som man bruger, når man træner. Bl.a. træningsudstyr og kosttilskud. Bloggens indlæg omhandler som regel et produkt af gangen, som der undersøges priser på. Der undersøges priser både i Danmark og i udlandet. Udvalget af prischeck er endnu ikke så stort, men der udgives jævnligt nye blogindlæg. Helt klart et besøg værd.

Fitness-pris.dk
På Fitness-pris.dk kan man sammenligne priser på en masse produkter indenfor fitness. Man kan bl.a. finde gode priser på kosttilskud og træningsudstyr. Indtil videre er der ikke så mange webshops tilmeldt, men hjemmesiden er også forholdvist ny. Vi tror at siden vil vokse sig rigtig stor, og blive meget nyttig at bruge i fremtiden. Derfor anbefaler vi at give den et besøg. Det er kun danske webshops, som der sammenlignes priser på.

Tilbudsguiden på Bodybuilding.dk
Hver uge bliver der udgivet en tilbudsguide på Bodybuilding.dk, som finder de bedste tilbud på fitness fødevarer i de danske tilbudsaviser. Denne guide er guld værd, hvis man ønsker at spare penge på madbudgettet. Man kan evt. kombinere denne tilbudsguide med en app som E-tilbudsavis, også er man godt dækket ind.

Det var 3 af mine favoritter. Kom så ud og spar penge på træningen! Kender du nogle gode sider, som kan hjælpe en med at spare penge på træning? Så skriv en kommentar. Så kan det være, at vi inkludere siden i et andet indlæg.

Tak fordi du læste med. Bare rolig, næste indlæg kommer til at handle om mavetræning.

Giver et bælte smal talje?

nov
12

Et gammelt bodybuilding tip lyder at man kan bruge et vægtløftningsbælte, hvis man ønsker en smallere talje. Men kan det passe at et bælte til squat giver en smal talje? Det vil jeg komme med mit bud på i dette indlæg.

Der er noget om snakken
Der er bestemt noget om snakken, når man siger at et vægtløftningsbælte kan medvirke til en smallere talje. Ikke i den forstand at man kan få en smallere talje ved at bruge bælte. Men i den forstand at man opnår mindre muskelvækst i maveregionen ved at bruge bæltet. Når man bruger et bælte støtter man nemlig coren, og går man altid det, vil coren ikke blive udsat for så meget belastning, som den ellers ville. Derfor mindsker man potentialet for muskelvækst i dette område. Det er altså ikke fedt der bliver mindre af, men derimod muskler.

Er det så godt?
Skal man så bare bruge bælte hele tiden, hvis man ønsker en smal talje? Det mener jeg ikke. For fordelene i forhold til mavetræning, ved at begrænse brugen af bælte, er bestemt gode. For den muskelvækst man opnår ved ikke at bruge bælte til store løft, er jo også med til at få maven til at se nice ud. Som vi før har været inde på, kan fx front squats ende med at være rigtig god mavetræning, når det udføres uden bælte.  For clean atleter (atleter som ikke bruger doing), vil jeg mene at man ikke skal spekulere i, om man får en bred talje af ikke at bruge bælte. Man skal bruge bælte for at løfte tungere, ikke for at få en smallere talje. Det er oftest kun dopede atleter, som har seriøse problemer med alt for brede taljer.

Det var min mening om dette gamle bodybuilding råd. Mener du noget andet? Så tøv ikke med at skrive en kommentar. Tak fordi du læste med.