Archive for december, 2013

Julemad og mavemuskler

dec
19

Vi står midt i alt juleriet, og vi spiser mere af det usunde. Dette gælder i hvert fald for langt de fleste af os. Men hvad kan du gøre, for ikke at blive alt for fed i løbet af julen? Du skulle jo nødig miste de abs, som du har arbejdet så hårdt for. Jeg kommer i dette indlæg med et par tips, til hvad du kan gøre.

Begræns dig
Det er nemt, det er enkelt, og alligevel har rigtig mange meget svært ved det. Det nemmeste du kan gøre, for ikke at blive tyk i december er helt simpelt at lade være med at grovæde julemad. Hvis du blot spiser til du er mæt, i stedet for at proppe mad i munden konstant, som vi danskere har for vane, så vil du slet ikke opleve samme slemme vægtøgning.

Tilføj cardio
Hvis du ved at dit kcal indtag vil blive væsentligt større, kan det være en rigtig god idé at begynde at tilføje lidt cardio. En kort Cross Fit WOD inden julefrokosten, kan i den grad være med til at begrænse skaderne.

Vælg light
Når du alligevel sidder og mæsker dig i julemad, og får alle dine madfantasier opfyldt, har du så virkelig brug for, at der er sukker i din cola? Eller har du virkelig brug for, at din øl er en almindelig øl? Hvis ikke, så kan det være et meget nemt sted, at spare nogle nemme kcal til julefrokosten uden at føle, at man giver afkald på noget.

Få trænet
Husk nu at få trænet selvom du har travlt med at se familien i julen. Et par korte pas af 45-60min varighed kan virkelig gøre en forskel. Hvorfor ikke udnytte kcal overskuddet til at gennemføre nogle energifyldte træninger?

Det var mine råd til at undgå at blive fed i december. Har du selv nogle? Så skriv en kommentar.

3 tips til bedre mavemuskler

dec
10

Vi leder vel alle altid efter nye metoder, i jagten på den six-pack vi ønsker. Så i dette indlæg vil jeg komme med 3 tips til bedre mavemuskler. De burde kunne hjælpe en smule, selvom jeg har været lidt inde på nogle af dem før. Selvom det nok ikke er her i december, at mavemusklerne kommer mest til syne.

1. Hold styr på, hvad du spiser
Holder du styr på, hvad du spiser, så undgår du at blive tyk. De kan desuden også meget nemmere bygge muskelmasse og efterfølgende smide fedt, hvis du har styr på hvad du indtager. Er du tyk, kan ingen se dine mavemuskler, lige meget hvor meget muskelmass du har. Det er overraskende nemt, at holde styr på kosten. Man skal blot tælle kulhydrater, protein og fedt med en app, også skal man sørge for at ramme nogle bestemte tal hver dag. Du kan læse mere, om hvordan tallene skal være, her.

2. Lav en masse basisøvelser
Basisøvelser som squat, dødløft og military press tvinger dig til at spænde op i coren. Noget som helt sikker kan give nogle flotte abs. Det betyder ikke, at det er nok i sig selv, men for mange dækker det helt fint deres behov. I den forbindelse er det også værd at nævne, at man ikke skal bruge et træningsbælte hele tiden, hvis man ønsker gode mavemuskler af basisøvelser.

3. Lav hårde maveøvelser
Alt for mange laver 40+ reps mavebøjninger, og tror at det er god mavetræning. Det er det ikke. Det er meget bedre, at lave nogle hårdere øvelser også holde sig under 20 gentagelser. Det har et meget bedre potentiale for muskelopbygning. Prøv at lave hanging leg raises, dragon flags, ab wheel eller andre mere udfordrende øvelser. Du vil se en forskel efter kort tid.

Det var mine 3 tips til bedre mavemuskler. Jeg håber, at du kunne bruge et af dem. Tak fordi du læste med.