3 gode øvelser til obliques

okt
9

En ting mange af os ofte glemmer i vores jagt på en flot six pack, er vores omkringliggende skrå mavemuskler (obliques). Flotte trænede obliques er med til at gøre din mave visuelt meget flottere. De fleste kender nok de skrå mavebøjninger, og jeg vil derfor i denne artikel give nogle eksempler på 3 gode øvelser til obliques, som du måske ikke kendte. Jeg vil liste 3 forskellige øvelser, med forskellig sværhedsgrad, så der noget for både den øvede, men også begynderen. Øvelserne vil fremgå i rækkefølge af sværhedsgrad, med den sværeste først og så fremdeles.

Avanceret: Hanging Windshield Wipers

windshield-wiper

Dette er nok den sværeste og en af de hårdeste øvelser til dine obliques. Du træner dog ikke kun dine obliques, men hele din core i denne øvelse. Øvelsen er yderst hård for din mave, og kan primært udføres af i forvejen trænede folk. Øvelsen udføres på denne måde: Find en bar eller andet du kan hænge dig fra i strakte arme. Benene føres nu helt udstrakte fra den ene side af kroppen til den anden, i en regnbue (el. vinduesvisker; deraf navnet) lignende bevægelse. Når benene når modsatte side spænder man i maven får at undgå svingninger i kroppen. Man foretager derefter bevægelsen igen, i modsatte retning vel og mærket, og fortsætter indtil man har foretaget ønsket antal reps. Husk at udføre lige mange i hver retning. For yderligere guide, google eller youtube øvelsen.

Middel: Russian Twist

20130127232848-weighted-russian-twist

Russian Twist er en øvelse der kan variere meget i sværhedsgrad. Da øvelsen kræver tilføjet vægt, kan man derfor gøre øvelse meget let eller utrolig hård. Øvelsen giver et rigtig godt ”burn” i maven, og er et rigtigt godt alternativ til Windshield Wipers. Øvelsen udføres på denne måde: Du skal først og fremmest vælge en passende ekstra vægt iform af en kettle bell, dumbbell, vægtskive el. lign. Sæt dig ned på gulvet med strakte ben og placer vægten på din ene side. Læn dig nu lidt til bage og hæv benene en smule over jorden, så du finder et balancepunkt, hvor det kun er din røv der har kontakt med jorden. Når du har fundet dette griber du fat i vægten med begge hænder og fører den til jorden skiftevis på begge sider af kroppen hen over skridt regionen. Husk igen at udføre lige mange i hver retning. Se igen evt. youtube og google for mere information.

Let: Dumbbell Side Bends

dumbbell_side_bend

Dumbbell side bends er den letteste øvelser jeg har til jer, og en alle burde kunne være med på. Øvelsen er forholdsvis simpel og udføres på denne måde: Tag en dumbbell (håndvægt) af ønsket vægt. Stil dig oprejst med vægten i den ene hånd. Før nu vægten så langt ned mod jorden som du kan, langs siden af kroppen/benet. Du skal have et sidelæns bøj i kroppen undervejs, og udføres enten i form af en side af gangen, eller skiftevis hver side. Sidst nævnte kræver dog to vægte på en gang. Kettle bells kan også benyttes.

Held og lykke med jeres jagt på flotte obliques og tak fordi I læste med.

Ps. Hvis du mangler billige kosttilskud eller billigt træningsudstyr, så se denne blog.

 

Leave a Reply