4 øvelser hvor du træner abs sekundært

okt
7

Vi træner alle abs som en del af vores faste træningsrutine. Men der er en del andre øvelser, end de deciderede maveøvelser, som kan hjælpe os med at få en flot six pack. Disse øvelser træner vores abs sekundært, men kan stadig vise sig, at gøre en stor forskel i jagten på den perfekte mave. Nedenfor vil jeg liste 4 øvelser, som alle med et ønske om flotte abs, bør have i sit program.

1. Squat
Det klassiske back squat er kongeøvelsen til ben. Men den kræver samtidig et godt opspænd i maveregionen, og bruger man ikke bælte, kan dette være en hård workout for abs. Der er mange eksempler på folk, som har bygget en fornuftig six pack udelukkende ved at benytte sig af squat.

2. Front squat
Front squat er en mindre benyttet squat-variant. Ikke desto mindre er den endnu hårdere for mavemusklerne, da man flytter tyngdepunktet. Det øger behovet for et godt opspænd i maven. Derfor bliver mavemusklerne også mere ramt, end de ville ved almindelig back squat.

Arnold lavede front squat.

Arnold lavede front squat.

3. Pushdown
Normalt forbinder man opspænd i maven med tunge basisøvelser. Men denne isolationsøvelse til triceps kræver virkelig at man bruger sine abs. Det er ikke sjældent, at jeg vågner op med ømme mavemuskler, fordi jeg har lavet tunge pushdowns dagen før.

4. Dødløft
Dødløft kræver ligesom mange af de andre øvelser, at man spænder hårdt op i maveregionen. Derfor kan en omgang dødløft sagtens agere som mavetræning, og hjælpe dig på din vej med en six pack.

Alle der tager sin mavetræning seriøst, bør have nogle af disse øvelser med i sit program. Det er vigtigt ikke kun at ramme abs under mavetræningen, men også som en del af andre øvelser.

Jeg håber at du kan bruge artiklen til at forbedre din træning. Tak fordi du læste med. Kommenter endelig, hvis du har noget at byde ind med.

 

Leave a Reply