Squat-guide:Den Gode Guide Til Squat

jan
11

Squat har igennem den senere tid indvundet cult-status! Ikke kun i diverse fitness centre, men også på sociale medier. Squat er en af de mest anerkendte øvelser, når du skal træne din underkrop og indgår mere eller mindre i alle træningsprogrammer som en god basisøvelse, da du træner store dele af kroppen ved hjælp af en øvelse. Når du træner squat træner du både dine for- og baglår, men også din core, altså dine kernemuskler omkring maven og ryggen aktiveres i denne øvelse. Squat er derfor ikke kun en god underkrops øvelse, men en god fundamental øvelse for hele kroppe. Så når du udfører din squat korrekt vil du også opnå gode resultater. Derfor er det vigtigt med en god bevægelig og teknik, da det ellers kan resultere i skader.

Inden du går i gang med din squat, er det vigtigt at din krop er varm i muskler og led. Derfor er det en god idé at starte med en nogle mobilitetsøvelser og udstrækningsøvelser og træne din smidighed, da det vil være med til at forbedre din squat teknik. Ved en god opvarmning minimerer du risikoen for at påtage dig skader, så denne del er mindst lige så vigtig som din squat udførelse.

Squat kan virkeligt tære på din krops evne til at restituere, så vi anbefaler du får nok protein i din kost. Du kan evt. bruge proteinpulver.

Først og fremmest er det vigtigt når du laver din squat at du kommer ned og rammer parallelt under din squat. Met dette menes der, at hoften som minimum skal være i en 90 graders vinkel – og aldrig over, for at du får det optimale ud af din squat øvelse. Ved at lave denne såkaldte multiledsøvelse hvor du bruger store dele af kroppen på én gang, har undersøgelser vist at det er en mere effektiv måde at træne sin core – her menes det især at have en effekt på mavemusklerne, da man under sin squat er tvunget til at spænde op i musklerne. Nogen fortrækker at bruge et bælte under deres squat for at stabilisere øvelsen, men anvender man ikke noget bælte i sin squat kan det være en krævende træning for mavemusklerne, fordi at du selv skal holde spændet.

 

Leave a Reply